klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 3, Galder- Mechelen

Goed geslapen op het vriendelijke en zorgzame VodF adres in Galder. Vroeg op maar het werd toch weer na 10 uur voordat ik op weg was. Wel met een behulpzame dame afgesproken in de prachtige Sint Jacobskapel in Gelder. Daar het felbegeerde stempel in mijn Credential gekregen. Ook heb ik besloten meer te zien en te genieten in plaats van kilometers vreten.

Eerst via het fietspad langs de rivier de Mark door een prachtig natuurgebied gereden. Weinig wind, zwaar bewolkt en koud. Ik hoorde een koekoek en dat voorspelt niet veel goeds. Vroeger is mij geleerd dat er meestal regen op komst is. Dit alles voor wat het waard is.

In Rijkevorsel voor het eerst de dorpsplein met bankje en lunch verorberen ervaring opgedaan. Koud en loeidruk met vrachtwagens maar de eerste stap is gezet. Op het plein stond een richtingbordje naar de plaats Wortel. Toch leuk dat die Belgen een plaats naar je vernoemen. Het plaatsje lag 7 km buiten de route dus de bevolking van Wortel moest het dus doen zonder een bezoek van hun naamgenoot.

Dan door een stukje platteland waar de boeren zich met tonnen varkensmest ook geen raad weten. Wij gaan nog eens ten onder aan een tsunami van drijfmest.

Na een stukje langs het Albertkanaal ging de rit verder langs de rivier de Nete. Ook weer door een mooi natuurgebied vergelijkbaar aan dat van de rivier de Mark. De plaats Lier bezocht en de Zimmertoren gezien met een astronomisch uurwerk. De plaats ligt op de samenvloeiing van de grote- en kleine Nete en kan qua schoonheid van het stadscentrum wedijveren met Brugge.

De tijd begon weer te dringen en ik had nog geen onderdak geregeld. Eerst nog met een belangstellende fietser een ijsje gegeten en toen samen met hem doorgetrapt naar Duffel. Daar besloten in een hotel te overnachten in Mechelen. Dat even op een bankje via het internet geboekt. Ja, ja de moderne pelgrim regelt zijn zaakjes via het internet. Ook Google Maps was vandaag weer mijn zeer gewaardeerde metgezel.

In Mechelen een goed hotel, mooie wandeling door de stad gemaakt en weer veel te veel voor veel te weinig eten betaald. Morgen 1 mei, de nationale feestdag. Zien hoe we die weer doorkomen. Er is in ieder geval al geen ontbijt in het hotel.

Marina Deutekom

Goedemorgen Klaas,
De eerste kilometers heb je gehad. Dat is al een ding, loskomen van thuis en je in een nieuw patroon wringen. Geef jezelf de tijd, dan moet het goed komen. Kalmte kan je redden.... Tot later en succes!! Marina

Annemarie

Dag lieve Klaas,
Je zult al wel weer aardig op streek zijn naar de volgende bestemming. Het is vandaag iets minder koud, ik hoop dat dat bij jou ook zo is. Je begint het dus te leren en dat is goed! Het is niet alleen kilometers wegtrappen, maar ook jezelf de tijd gunnen om je omgeving in je op te nemen en er van te genieten. Ik snap het wel dat je de eerste dagen een soort van drive in je lijf hebt om zo snel mogelijk van A naar B te komen. Geniet ook van de onverwachte ontmoetingen met mensen die je anders niet zo makkelijk aan zouden spreken. Het kan zo maar heel waardevol zijn! Doe je best, geniet en..... tot gauw!!

Marco

Goedemiddag Klaas,
Erg mooi om te lezen dat je al aardig op gang komt. Het zal pittig worden, maar geniet van alles om je heen.
De natuur komt prachtig tot bloei en daar zal je profijt van hebben als je om je heen kijkt.
Heel veel succes en geniet vooral! Zie je volgende verhaal graag weer tegemoet.

Emmy

Hé Klaas,veel fietsplezier, leuke mensen ontmoeten en lekker eten,zet m op JE KUNT T ???

alie pronk en jan

mooie verhalen Klaas en vooral geniet van alles ik hoorde ervan dat je naar Compastello ging maar toen was je al vertrokken maar zo kan ik je volgen veel fietsplezier en goeie reis verder groete van alie en jan

Selma Eveleens

Hoi Klaas, Wat moedig! Jan stuurde me de link naar je blog. Geweldig om mee te lezen! Een heel mooi en goed vervolg van je reis gewenst!