klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 5, Tournai - Cambrai

Een korte trip dus ook een kort verhaal. Het weerbericht was slecht, ik had de koekoek gehoord, en het regende licht toen ik het hotel verliet na een prima, uitgebreid ontbijt. Het was een goed hotel. Ook mijn fiets kreeg een eigen kamer. Die mocht in een vergaderruimte logeren.

Eerst nog wat rondgereden in de stad maar dat was haast niet te doen. Het grootste deel van de bestrating bestaat uit kinderhoofdjes en dat is heel beroerd rijden zeker met een zwaar bepakte fiets. Ook wilde ik nog een stempel scoren voor mijn pelgrimspaspoort. Daarvoor de Sint-Jacobskerk bezocht. Een prachtige kerk maar er zat alleen een mevrouw met een hondje. Zij zag er niet uit over het benodigde stempel te beschikken. Toen maar twee kaarsjes gebrand voor twee lieve mensen die dat vast fijn vinden. Op naar het postkantoor. Daar zat een heel strenge dame die onder geen beding een stempel wilde zetten. Jammer, België ontbreekt dus aan mijn stempelreeks.

Daarna besloten de routebeschrijving te laten voor wat die was en met Google Maps langs een streep naar Cambrai te reizen. Een goede beslissing want het weer werd steeds slechter. Weer weinig wind maar koud en nat. Ook de Belgische grensstreek en Noord Frankrijk zijn niet echt aantrekkelijk streken. Vroeger had je op de grens een strook niemandsland. Dat is inmiddels een strook van een tiental kilometers aan beide zijden van de grens geworden.

De lunch gebruikt in de stalling voor de winkelwagentjes bij een supermarkt in Orchies. Een half stokbrood, twee plakken ham en een flesje jus d' Orange. Door maar weer en op het laatste stuk langs de Schelde een hoosbui met onweer over mij heen gekregen. Mijn nieuw gekochte regenkleding voldoet prima. Ik ben met droge voeten en onderliggende kleding aangekomen. Ook de fietstassen houden de boel droog.

Nu eens geen hotel onderweg geboekt maar op de bonnefooi aangebeld bij een oorspronkelijk logement voor Santiagogangers. Daar hartelijk ontvangen en een mooie kamer gekregen. Voor het eerst sinds vele jaren weer eens in een bad gezeten. Wel lekker warm. Je valt haast in slaap. Bij een naburig restaurant het menu besteld. Escargots, slakken, op een aparte wijze bereid met een soort roomsaus. Toen een gerecht, een soort braadworst maar dan dikker, dat vreemd rook maar met een flinke lik mosterd wel te eten was. Andouille de Vire met een paar bladeren sla, een soort pasteitje en een bakje patat. Volgens Annemarie een creatie met tripe  = pens. Oh god als ik morgen maar wakker word.

dook en riet

bedankt het is voor ons bed tijd we moeten om 8.30 in het ziekenhuis zijn voor een echo dus de kaarsjes waren welkom(controle voor Dook)ze houden hem goed onder controle
Voor straks welterusten en beter weer morgen

Annemarie

Goede morgen Klaas! Ben je wakker.....? Goede reis voor vandaag, hoop op beter weer!

Leny Meijer

Hoi Klaas,
Erg hè zo,N hele dag fietsen in de regen. Wij hielden de moed er altijd in met ons motto “van zeiken wordt je nat”
Nou heb jij niemand om tegen aan te zeiken maar misschien dat je toch wat hebt aan deze opsteker. We leven met je mee.
Aad en Leny