klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 8, rustdag.

Vandaag een onverwachte- maar toch wel zinvolle rustdag. Vroeg in de ochtend scheen de zon en de lucht was blauw. Snel dacht ik even de was te doen in een dichtbijgelegen wasserette. Gisteren had ik daar het kunstje geleerd. Ik wist echter niet zeker of mijn fietsbroeken wel helemaal droog uit de wasdroger zouden komen. Ik had geen zin de hele dag op een natte zeem te moeten zitten.

Met die wasmachine en wasdroger ging het prima. Alles kurkdroog en het ruikt weer fris en fruitig. Toen kwamen er weer buien en het is nog steeds koud. Ik begin hevig te verlangen naar warmte. Misschien denk ik daar later wel anders over. Toen de hotelkamer nog maar voor een extra nacht geboekt en besloten te voet Compiègne te bekijken.

Net als alle steden en dorpen op deze trip ook hier veel historie. Het stadhuis, standbeeld van Jeanne d'Arc en ook hier een Sint Jacobskerk. Daar een uurtje zitten mijmeren en een kaarsje aangestoken voor een naaste die vorig jaar veel te jong overleed.

Vanavond lekker maar weer prijzig gegeten. Vooral het glas wijn en het kopje koffie toe hakken er flink in. Bij zus Annemarie staat nog de vraag open wat een Brasserie is. Ook Italiaanse restaurants zijn niet dik gezaaid en als je er één vindt is die gesloten, wordt gerund door een Turk of heeft de ramen witgekalkte en is niet meer in business. Ik verlang wel weer eens naar een pizza of een lekker bord pasta. Zojuist kwam het antwoord op de Brasserie vraag. Daar kan je een drankje drinken en ook eten. Volgens mij kan dat in een restaurant ook.

Morgen vroeg weg richting Parijs.

Reacties

Reacties

Annemarie

Je zult al wel weer onderweg zijn. Als het goed is dan ziet het weer er voor vandaag een stuk beter uit!! Toch nog even een toelichting op het fenomeen brasserie. Een brasserie is eigenlijk ook een restaurant, maar dan één met een kleine kaart. Je kunt er een maaltijdsalade, croque monsieur (tosti) of andere makkelijke happen krijgen. Misschien ook wel een bordje pasta, maar dan moet je even op de kaart kijken die meestal voor de deur staat of ergens van buitenaf zichtbaar is. Verder wordt daar veel koffie en thee gedronken en biertjes en wijntjes genuttigd. Misschien iets voor vanavond?
We wensen je een hele goede reis naar de lichtstad en ...... voorzichtig want het is er heel erg druk!

Gérard

Hé Klaas, zo te lezen gaat het je goed af. Mooie verhalen die Ik met plezier lees. Alvast een puike tijd in La Ville Lumière gewenst.

lea

Hoi Klaas, wat een mooie verhalen en wat ben je goed bezig .Ik hoop dat het weer een beetje gaat opknappen en dat he t zonnetje je gaat vergezellen. Zus Annemarie en zwager Bram zijn on the road en waarschijnlijk zien jullie elkaar heel snel. Bon voyage Klaas. Groeten aan Jeanne d-Arc

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!