klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 10, Aulnay sous Bois - Massy

Vroeg vertrokken uit Aulnay sous Bois. Zonnetje scheen, geen wind maar koel. Eigenlijk prima weer om een grote stad te verkennen. Nou groot is 'ie. Vandaag uit een voorstad in het noorden gereden naar een voorstad in het zuiden, Massy. 50 km en dan ben ik de stad nog niet uit.

Vanuit Aulnay naar de ring om de binnenstad, de Boulevard Périphérique, rijdt je echt door de krochten van een wereldstad. Aan de overkant van een kanaal waar ik langsreed was een grote woongemeenschap die leek op een favela. Hutten van golfplaten en andere gevonden bouwmaterialen. De toiletvoorziening bestond uit een tiental Dixi's. Aan de rand van het kamp stond een soort camper met het opschrift Ecole, daar krijgen kinderen tenminste nog onderwijs. Ook ging de tocht langs talloze spontane vuilnisbelten.

Dichter bij de stad werd de boel wat fleuriger. Het fietspad was ontworpen door een stadsplanner die waarschijnlijk niet weet hoe een fiets eruit ziet, laat staan er ooit op gereden te hebben. Strookjes kinderkopjes, asfalt en prachtige baksteen en tegelmotieven. Een fietser wil maar Ă©Ă©n ding, een breed-, glad geasfalteerd pad.

In de stad is het chaos. Dat mensen daar willen wonen en ook nog eens met hun stinkende diesels en tweetakt scooters de stad in willen, onbegrijpelijk. Ik ben er maar rustig doorheen gepeddeld, handen aan de handremmen om ogenblikkelijk stil te staan als er weer Ă©Ă©n zonder in z'n spiegels te kijken rechtsaf slaat. Ze vinden het ook niet erg als je op de stoep fietst.

Volgens het boekje, het Centre Pompidou, de Sint Jacobstoren, het stadhuis en Notre Dame bezocht. De Notre Dame alleen op een afstand te bekijken vanwege restauratiewerkzaamheden na de fatale brand. Bij het VVV in het stadhuis nog een stempel voor mijn Credential gehaald. Verder nog een ommetje gemaakt naar de Sacre Coeur, ook een toeristische trekpleister van jewelste. Nog een leuk gesprek gehad met een Russische dame die daar als gids werkt. Zij was heel benieuwd naar het hoe en waarom van mijn reis.

Morgen naar Orleans waar zwager Jan een AirB&B appartement voor mij had gevonden. Gereserveerd en betaald dus ik moet morgen naar Orleans een dikke 100 km.

Reacties

Reacties

Wil

Wat heb je weer veel gezien en gehoord, dat getoeter en gedender van de auto’s , dat is een “wereldstad”, daar zouden wij absoluut niet meer kunnen wonen, wij oudjes, hahaha
Heb je nog een leuk restaurantje gevonden??
Hartstikke leuk verslag, hoor Klaas, je beschrijft het heel leuk!
Truste, morgen gezond weer op..
‘s

Annemarie

Wat een stad hĂš?!!! Ik snap ook niet dat je daar gelukkig kan zijn. Trouwens dat zie je ook wel aan de mensen, ze zijn allemaal even gehaast en kijken nou niet bepaald vrolijk de wereld in. Als je dan ook nog weet hoe ze wonen dan zou je daar ook niet vrolijk van worden. Ik heb bewondering voor je moed, om dwars door die stad te fietsen en ben ook blij dat je er zonder kleerscheuren uit bent gekomen.
Heb je bij de Sacré Coeur nog gezien dat je door een beveiligingspost moet voordat je de kerk in mag. Het is net of je op Schiphol door de douane gaat.
Ik hoop dat je vandaag een rustiger rit rijdt richting het mooie Loire dal. Goede reis naar de stad van Jeanne d'Arc en tot gauw!!

selma

lieve klaas wat een prachtig verhaal weer.
Elke ochtend word ik wakker en vraag me af waar zal klaas nu zijn en hoe gaat het met hem!???
Dan zit ik heerlijk met Brit op schoot en geef haar een fles, en ondertussen geniet ik van jou verhaal!
Zo fijn om op afstand met deze mooie reis met jou mee te leven!
Heel veel succes!!!
Ik duim voor warmte! We denken aan je.
Liefs Selma.

Jorien

Erg leuk hoor. Om te lezen hoe je de verhalen beschrijft. Wat maak je veel mee! Heel stoer. De ene dag gaat makkelijker dan de andere dag,als je alles maar in je opneemt. Elke dag levert weer nieuwe beelden op en inspiratie voor de volgende dag. Geniet van alle mooie dingen. Dit doe je maar 1 keer en met een mooi doel.
Hier wordt vaak genoeg over je gesproken. Linn die het trots op school verteld tegen haar juf en sepp die dan vraagt hoe het met opa gaat. Ook Gerard en ik vragen aan elkaar of je vandaag een goede dag had,een goede rit,voldoende kilometers hebt gereden of goed weer hebt gehad!?

Heel veel succes. Vanuit schagen zijn we apetrots op jou. Liefs gerard,jorien,linn en sepp

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!