klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 15, Poitiers - Saint-Jean- d'Angely.

Na een heerlijk ontbijt in het Brit Hotel in Poitiers vroeg weer op de pedalen. Dit was een leuk hotel, een vriendelijke receptie, waarvan de medewerkers ook veel deden om mijn fiets veilig te stallen. De fiets sliep in de salle des conférences, heel attent. Ook waren er vleeswaren, veel fruit en andere heerlijkheden op het ontbijtbuffet. Voor onderweg maar een appel en sinaasappel meegenomen.

De zon scheen maar er stond een koude harde wind. Tot mijn vreugde had ik die 95% van de hele rit in de rug. De weergoden wilden blijkbaar iets goedmaken. Doel van de tocht, Saint-Jean- d'Angely, ruim 130 km verderop. Ik heb besloten de meest westelijke route te volgen. Het binnenland heb ik nu genoeg gezien, ik verlang wel weer naar de kust. Het wordt dus Poitiers, Lusignan, Saintes, Royan. Daar steek ik dan de monding van de Gironde over. Zoiets als de boot naar Texel. Lekker, hoef ik niet te fietsen. Morgen ontmoet ik Annemarie en Bram in Royan. Daar staan zij op de camping en slaap ik een nachtje in de vouwwagen.

In Lusignan een stop gemaakt en een mooie kerk en een overdekt marktplein bekeken. Verder door een heuvelachtig landschap met niet al te gekke klimmetjes. Daarbij, de wind blies mij zowat heuvel op. Toch weer twee keer op een landweg terechtgekomen. Google stelt voor een afslag te nemen die er op zich normaal uitziet. Na een kilometer wordt het een karrenspoor en daarna een smal pad. Je denkt het zal niet lang duren maar dat valt tegen. Vaak kilometers hobbeldebobbel en je komt er geen mens tegen. Die mensen op straat valt hier toch tegen. Of ze zitten in hun auto of thuis achter de luiken.

Na een kilometer of 60 krijg ik de laatste tijd last van mijn linker kleine teen. Nou en zou je zeggen maar het wordt op den duur knap vervelend. Door de druk op het pedaal wordt de teen steeds tegen de binnenkant van mijn schoen gedrukt. Bij zo'n reuzensupermarkt de schappen afgestruind naar een een oplossing. Ik dacht aan een pleister. Toen vond ik kleine pleistertjes die verlichting moeten geven bij drukproblemen, waarschijnlijk likdoornpleisters. Pleistertje geplakt en opgelost.

De laatste 40 km kwam ik steeds terecht op een grote doorgaande weg. Niet verboden voor fietsers maar ze rijden er wel 90 en voorbijkomende vrachtwagens geven je dan wel een klap wind. Gevaarlijk en steeds probeerde ik zo snel mogelijk van die weg af te komen.

Aan het eind van de rit, toch nog 135 km, werd ik vriendelijk ontvangen bij een B&B. Lag wel ver van de stad. Nog eens 5 km heen en weer gelopen om in het centrum van de stad wat te eten. Ik heb mijn half uurtje bewegen in de buitenlucht wel weer gehad.



Reacties

Reacties

Wil

Je verhaal is telkens geweldig om te lezen, wij lezen het, maar jij maakt het in “het echie” mee, fantastisch toch! Ik vond het dit keer ook weer spannend,
volgens mij is het vanaf Warmenhuizen geen echt fietspad, dat is duidelijk.....zou ook saai zijn...ik weet werkelijk niet hoeveel kilometers je ongeveer nog moet afleggen.
hoor ik nog wel...
Tussen twee haakjes Klaas, de zon schijnt wat meer hier en geeft heerlijke warmte, maar de wind is koud, ijzig, zal wel beter worden! Ik volg je verhaal graag!!
Lekker te bed en succes voor morgen??‍♂️

Peter Robert

Goede morgen Klaas,
We hebben gisteren je blog via Marina gekregen. Helemaal gelezen en o zo leuk en herkenbaar !
Ik (Marian) ben weer thuis na een weekje in Frankrijk met Peter opgetrokken te zijn. En ik (Peter) zit met 34 dagen wandelen in Bagneux. Je ziet het ik neem een andere (langere..) route dan jij.
Geniet weer van al het mooie dat op je pad komt, we gaan je vanaf nu elke dag volgen.
Ps ik werk mijn website wel elke dag bij, maar stuur eens in de week een mailtje dat de site is bijgewerkt. Als je het leuk vindt kan je elke dag kijken.... Maar daar zal je niet altijd tijd voor hebben denk ik
Lieve groet
Peter en Marian

Selma Eveleens

Vanmiddag in ons caravannetje in Italië je hele reisverslag (tot nu toe) gelezen! Schrijftalent! Heel leuk om te lezen!
Dirk en ik blijven je graag volgen! (Dirk ook met langeafstandsfietservaring-ogen).
Wij zijn ooit in de kerk in Santiago geweest, nadat we daar vanaf de parkeerplaats heen waren gelopen. Een hele ervaring maar wij voelden ons zeer misplaatst zonder al die ontberingen die pelgrims zoals jij hebben moeten doorstaan!
Bewondering!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!