klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 16, Saint-Jean- d'Angely - Royan.

Na een lange rit gisteren en een korte nacht vroeg aan het ontbijt op mijn B&B adres. De gastheer en gastvrouw moesten vroeg naar het werk en dus werd ik geacht de kamer om 09:00 te hebben verlaten. Toch anders zo'n B&B, toilet en douche in een andere ruimte dan je slaapkamer. Sta je onder de douche ben je de handdoek vergeten. Moet je in je blote niks over de gang terug naar je kamer.

Prima ontbijt met aardbeien uit eigen tuin en dan op weg. Prachtig weer en weer dezelfde harde-, frisse wind in de rug. De benen voelden niet goed. Nog pap van de lange rit gisteren. Doel van de reis Saint Palais sur Mer om daar Annemarie en Bram weer te ontmoeten op de camping. De nacht zal ik dan doorbrengen in de vouwwagen.

Eerste stop al kort na de start, Fenioux, een klein dorpje met een kerk met bijzondere toren met op korte afstand daarvan een Laterne des Morts, een dodenlantaarn. Deze torens zijn specfiek voor dit deel van Frankrijk en symbool voor de onsterfelijkheid van de ziel. Langs de toren loopt het wandelpad voor de pelgrim te voet naar Santiago.

Daarna flink doorgetrapt tot Saintes en daar wat moeten opletten om de goede richting naar Royan, de kunstroute te vinden. Weer prachtige natuur, kleinschalige wijnbouw en eindeloze akkers maar ik begin nu echt te verlangen naar de kust.

Aangekomen in Royan dikke pech. Batterij van de telefoon leeg en het powerpack, dat ik meestal rond de middag aansloot, was ook leeg. Dan sta je bij een industrieterrein buiten de stad en je weet niet meer waar je bent en waar je heen moet. Het adres van de camping in de telefoon, je kan niemand bellen en je navigatie doet niets meer. Binnengelopen bij een Brasserie en eerst gevraagd of de telefoon aan het electriek kon. Na even opladen kon ik Annemarie bellen en appen om de situatie uit te leggen en een plan te trekken.

Uiteindelijk de batterij tot 40% opgeladen en op de navigatie op de camping aangekomen. Eindelijk, na 85 km trappen, de zee en 's avonds in een beachclub op het terras heerlijk gegeten. Wat is pelgrimeren toch een feest.

Selma

Gelukkig daar was je verhaal!
Zaten al met smart te wachten!
Ook Emmy vroeg al, heb jij al een bericht van Klaas?
Maar we zeiden al tegen elkaar, Klaas zit vast op de camping aan een wijntje gezellig met Bram een Annemarie!
Wat een pech zo zonder telefoon!
Gelukkig is alles weer opgelost!
Succes xxx

Wil

En je teentje Klaas??? Hahaha
Aandoenlijk die Laterne des Morts... begrijpelijk..
Heerlijk, he, weer bij de kust, zalig.. prachtig land dat Frankrijk, vooral de kunstroute!
Wat een gedoe met je tel. Gelukkig dat je in die brasserie de stroom mocht gebruiken, je hebt toch ook heel aardige mensen ontmoet deze reis!
Klaas weer bedankt, ik geniet erg van de wijze, hoe je ons dit doorgeeft...
Sterkte voor de volgende reis

Peter Robert

Dat doe je goed, een rustdag ! Ik neem er na morgen ook een in Troyes. Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen en je foto’s te bekijken.
Buen Camino verder

Riet en Hip

Klaas,
Mooie verhalen en prachtige foto’s. Goeie reis. We beleven het mee. Gaan zelf maandag de Asperge 4 daagse fietsen in Arcen. Groeten