klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 21, Morcenx - Dax.

Gisteravond nog even de stad ingelopen. Niets te beleven, winkels gesloten en in verval, eigenlijk het beeld dat je overal, buiten de grote steden, in Frankrijk tegenkomt. Een Italiaans restaurant was nog in business en moest het vooral van afhalers hebben. Daar maar binnengelopen en de eerste dringende mededeling van de serveerster was dat er die avond geen bavettes geserveerd werden. Dit voor kennisgeving aangenomen daar het bestellen van een lekkere pizza geen problemen opleverde. Ook andere gasten, die elkaar allemaal met een handruk of kus begroeten, leken niet onder de indruk van de afwezigheid van bavettes. De gilettes jaunes (gele hesjes) zullen er in ieder geval niet de straat voor opgaan en ik zal nooit weten wat bavettes zijn.

In het hotel was vanmorgen de ontbijtzaal helemaal alleen voor mij klaargemaakt. Het hele buffet was voorzien van allerlei lekkers. Waar zo'n groot hotel in zo'n uithoek nog geld mee verdiend is mij een raadsel. De lieve dame van de receptie was weer behulpzaam met de fiets en babbelde honderduit. Ook kreeg ik een stempel in mijn pelgrimspaspoort. Daar moet ik nog wat meer aan doen. Zij vond mijn onderneming courageux en dat is het eigenlijk ook wel.

Vertrek in de regen en dat zou de hele rit van 60 km naar Dax duren. Toch maar besloten in Taller wat Saint Jaquere hoogtepunten te bezoeken. Teleurstellend, meer dan een straatnaambord Rue de Compostelle, en een bord met wat wetenswaardigheden heb ik niet gezien. Vanwege de regen en de verjaardag van kleinzoon Sepp besloten snel een hotel in Dax op te zoeken. Dat lukte en toen ik mijn kletsnatte regekleding uit had begon de zon te schijnen.

Nog even de stad ingelopen en de was gedaan. Ook een videoconferentie gehad met Sepp en familie. Heel leuk. Toen uit eten, ik had mij voorgenomen mijzelf eens lekker te trakteren. Ik bleef in het hotel, had geen zin meer om in de stad te gaan dwalen. Dat viel wat tegen. De bediening had er niet veel zin in en werkte op de automatische piloot. Het eten, volgens mij opgewarmd in de magnetron, was onregelmatig verwarmd, niet eens heet. Jammer.

Van Google Maps heb ik wat instellingen veranderd en van de telefoonhouder heb ik het plastic doorzichtige schermpje weggeknipt. Ik hoop zo weer goede vriendjes met mijn navigatiesysteem te worden. De foto's probeer ik nu van dezelfde dag te plaatsen en terug te werken. Het plaatsen van de foto's vergt nogal wat tijd.





Reacties

Reacties

Wil

Ja, als ik dat verslag leeswas het een beetje slome dag, maar gelukkig is Sepp jarig, dat gaf je toch vreugde, zo’n klein jongetje, die blij is dat zijn opa belt en die opa heel flink heel ver in Frankrijk fietst, eet en slaapt, dus dat mondje staat niet stil, moet je maar denken, leuk!!!! En pochen tegen zijn vriendjes, hahaha, morgen weer verder, Klaas......succes!!!

Annemarie

Het was me het dagje wel! Het was dus echt slecht weer aan de westkant van Frankrijk. Jammer en dat dan op Sepp zijn verjaardag! Je hebt gelijk, Frankrijk is in verval, ik zei het vanmiddag ook tegen Bram. Jammer van dat mooie land! Maar......zal ik je dan toch maat vertellen wat bavettes zijn?!! Dat is een biefstuk, die je in Nederland bijna nooit ziet. Plat maar wel lekker van smaak. Het duurt niet lang meer voor je in Spanje bent, laten we hopen dat de sfeer daar beter is en dat de daar wel bavettes serveren. Slaap lekker voor straks!

Carrie

We genieten van je reisverslagen en foto's! Veel succes Klaas op je verdere dappere missie!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!