klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 23, Saint Palais - Valcarlos.

Na een prima ontbijt in een prima hotel vanmorgen vrij vroeg op stap gegaan. De mist trok op en de zon brak door maar het is op wat grotere hoogte, waar ik nu zit, toch kouder. Vooral de afdalingen zijn fris. En die zijn er inmiddels, net als de bijbehorende klimmetjes. Het verbaast mij iedere dag weer dat ik, na een wat trage start, iedere keer weer de snelheid rond de 20 km per uur weet te houden. Maar nu zakt de snelheid bij het klimmen zover terug dat ik toch de hulp van het elektromotortje nodig heb. Blij dat ik voor de e-bike heb gekozen.

De voorzieningen in Saint Palais zijn goed dus eerst maar eten ingeslagen. Je weet immers niet waar je terechtkomt. Meestal koop ik een half stokbrood, 10 plakken Emmentaler kaas en een liter jus d' Orange en al peddelend raakt dat in de loop van de dag op. Ook water drink ik veel en af en toe wat druivensuikertjes.

Het wordt een oefenritje dat niet tegenvalt. De weg gaat geruime tijd door het dal van van de Petite Nive en het gaat langzaam omhoog. Soms via de drukke hoofdweg maar vaak maak je afslagen en rijdt je door prachtige natuur met koetjes en schapen in de weilanden. Maar dan in de aanloop naar Saint-Jean-Pied-de-Port wordt het menens. Je rijdt dan op zo'n brede asfaltweg, je ziet dat ook wel in de Tour de France, slaat een zijweg in en dan is het 2 km serieus klimmen naar een hoogte van zo'n 300 meter.

De aankomst in Saint-Jean-Pied-de-Port zou glorieus moeten zijn, er komen immers drie wandelroutes tesamen. Ik dacht aan iets als de aankomst van de vierdaagse. Niets van dat al, er zijn heel veel toeristen die naar de aankomende pelgrims komen kijken en er zijn heel veel souvenirwinkels en onderkomens voor pelgrims. Een aardige Engelse heer was zo vriendelijk mij voor de toegangspoort tot het stadje te fotograferen. In de pelgrimskerk en -onderkomen, Église de Nostre Dame du Pont, een kaarsje gebrand voor een prachtvent die al tien niet meer bij ons is maar waaraan wij nog vaak denken.

Na deze overpeinzing besloten een hotel te boeken in of bij Roncesvalles in Spanje. Dat wordt een klim naar 1000 meter. Voor de veiligheid maar gekozen voor een appartement in Valcarlos een km of tien voor Roncesvalles. Daar leuk ontvangen en ik heb een appartement met alles erop en eraan. Zelfs een wasmachine en een volledig ingerichte keuken. Ook de koelkast is gevuld en je kan op een briefje invullen wat je verbruikt hebt en natuurlijk afrekenen.

Gegeten heb ik in een gecombineerde supermarkt, bar, restaurant. Ik kon daar alles eten als het maar paella was. Gele rijst met onduidelijk vlees, een plakje chorizo en een rode peper. Alles opgegeten. Toetje was Flan, een soort vanillepudding met caramelsaus en slagroom. Had al een tijdje gestaan denk ik. De onderkant was wat hard. Dat maar laten liggen. De prijs viel mee, €10, inclusief een glas wijn. Zelfs draadloos pinnen werkte, iets wat in heel Frankrijk niet is gelukt.

Au revoir Frankrijk, ik doorkruiste je van noord naar zuid en je bent groot en veelzijdig. Hastalavista Espangna, ik ben benieuwd. Volgens Google nog 780 km te gaan.


Reacties

Reacties

Wil

Nog maar 780 km te gaan!!!! Dat is zo gefietst... hahaha
Dat kimmen en dalen, dat lijkt me wel heel zwaar, maar dat de honderden mensen je toejuichen..... geloof ik......
Het is natuurlijk een heel iets zo’n pelgrimstocht op de fiets...
En een mooie omgeving, daar kun je heel lang over dromen als je oud bent Klaas, in je leunstoel!!
Hartstikke stoer, Truste en morgen vroeg weer op! Succes Klaas!

Annemarie

Wat een prachtig verhaal weer en wat zijn we trots op jou! Saint Jean Pied de Port bereiken is wel een mijlpaal dacht ik altijd, maar dat is in werkelijkheid dus echt zo. Nu je “nog maar” 780 km te gaan hebt weten we dat je die ook wel gaat doen. Zet hem op, je kan het! Maar..... doe voorzichtig! Goede reis Santa Claus!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!