klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 24, Valcarlos - Pamplona

Gisteravond een beetje tipsy en moe vroeg naar bed gegaan daarom een laat verslag. De Spanjaarden eten pas na acht uur. Ik was om half zeven in het restaurant maar daar werd nog volop gedronken en gediscussieerd en ik moest wachten. Om acht uur hetzelfde beeld maar nu bleek het fornuis in de keuken kapot. Daarom eerst maar twee halve liters bier gedronken en twee bakjes pinda's weggewerkt. Om negen uur kon ik eten.

Het was een zware dag. Goed weer, met een beetje wind tegen begon ik, uit het appartement in Valcarlos, meteen aan een klim van 14 km naar een hoogte van 1050 meter. Daarna een kleine afzink en weer klimmen naar Roncesvalles. Een plaats waar vroeger pelgrims werden opgevangen en verzorgd na hun zware tocht door de bergen. Vanwege de naam had ik een veel romantischer voorstelling van het plaatsje. Het viel tegen, het was meer een kil aandoend oord. Wel kreeg ik bij de VVV een stempel voor mijn paspoort. In de kerk ter plaatse een kaarsje aangestoken voor een man die vorig jaar augustus overleed. Ik heb hem persoonlijk nooit ontmoet maar wat ik inmiddels van hem weet verdient ook hij het om even in stilte, met een klein vlammetje, bij stil te staan.

Het pelgrimsgebeuren gaat hier nu echt los. Overal zijn aanduidingen en wegwijzers die je laten weten dat je er nog niet bent. Volgens de borden nog 790 km. De wandelende pelgrims ogen vermoeid. Ik kan mij daar iets bij voorstellen. Misschien zie ik er zelf ook wel zo uit. Het beeld onderweg is veranderd. De wegen zijn veel beter dan in Frankrijk, er zijn weer benzinestations langs de doorgaande wegen, in de dorpjes weer kleinschalige supermarktjes. Ik kocht daar wat brood, kaas, fruit en drinken en wilde met mijn betaalkaart betalen. Dat ging niet, iets wat mij in Frankrijk niet is overkomen.

Bij de supermarkt sprak ik een stel uit de USA. Beiden 100 kg plus. Ze kwamen net uit Amsterdam, hadden zich per trein en taxi naar Roncesvalles laten vervoeren en waren nu vol goede moed op weg. Toen ik ze weg zag lopen dacht ik, dat wordt een zware tocht.

De streek en de plaatsen waar ik door rijd lijkt welvarend. Ook Pamplona, het eindpunt van mijn rit van bijna 80 km, oogt welvarend met goede voorzieningen voor fietsers. Alleen kom ik nauwelijks fietsers tegen. Lang moeten zoeken naar het hotel en daarna de eetperikelen, ik was er wel even klaar mee.



Reacties

Reacties

Dirk

Je schiet lekker op Klaas! Nog ongeveer 10 dagen te gaan? Bij Burgos geen regen de komende dagen volgens Weeronline. Sterkte en plezier, Dirk

Ger

Je zoekt naar slaapgelegenheid, kan je niet veilig je meegenomen slapen?

Annemarie

Een dip!!! Lijkt me normaal! Maar er zijn ook heel wat positieve zaken te melden, zoals de betere voorzieningen voor de fietser en de voorzieningen in de dorpen. Ook het feit dat je die berg hebt bedwongen is positief toch! De regen is ook uit de lucht,..... dus voor vandaag wensen we je weer een mooie dag met bijzondere ontmoetingen! Houd goede moed broertje!

Marina Deutekom

Hoi Klaas....Ik geniet elke dag van je relaas. Hoewel er voor jouw zelf af en toe tegenvallers tussen zitten. Maar na vele regenbuien, heb je het nu niet meer over het weer. Dan komen nu de bergen waar je zo tegenop zag. Maar ook die ben je "gewoon" aan het bedwingen. En de paden lijken beter dan in Frankrijk en ook de bewegwijzering is beter. Bovendien kun je onderweg weer aan proviand komen. Ook niet onbelangrijk!! Kortom het gaat je gewoon lukken: "kalmte kan je redden". goede reis verder en een dikke kus Marina

Wil

Nou Klaas, kan me best voorstellen, dat je gisteravond bij het wachten op de keuken ff een pilsje tot je neemt, zware dag gehad, dat klimmen met de fiets is toch wel wat....er komen nog een paar, denk ik!!
Houd moed Klaas, we wachten op je mooie verhalen, succes vandaag...

Gérard Bosch

Hé Klaas, Als ik zo al je ervaringen lees kan ik niet anders zeggen dan dat je het heel goed doet. Wij zijn nu op Kos in Griekenland en hebben vandaag zo'n 40 km gefietst op een rijwiel van Kwantum kwaliteit. Dat was al afzien. Dus jouw prestaties zijn van een heel ander kaliber. Toen we bij een kapelletje van de Grieks orthodoxe kerk kwamen hebben we nu voor jou een kaarsje aangestoken. Voor een behouden reis naar Santiago. Als het goed is rijd je nu door een mooi landschap. Ik wens je veel reisgenot. Gr vanuit Kos. Gérard Bosch

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!