klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 33, Ponferrada - Samos.

Heerlijk zo'n personal assistent. Ik fiets en maak de kilometers en Gerard kijkt tussentijds waar ik uithang en regelt een onderkomen. Daarom kon ik vanochtend vroeg weg. Ontbijten, een tas mee met het lichte spul en wegwezen.

Van Ponferrado naar Cacabelos een mooie rit door El Bierzo een vruchtbare streek met wijnvelden, fruitbomen en mooie bloemen. Langs de weg stroomde een snelstromende rivier in een betonnen bak. Prachtig helder water waar naar behoefte werd afgetapt voor de landbouw. Nauwelijks wind in de rug, strakblauwe lucht en het werd al warm.

In de verte toch alweer imposante bergtoppen die volgens het boekje toch genomen moesten worden. Eerst een klim van 500 naar 1350 meter over 30 km, daarna een korte afdaling en weer naar 1350 meter en dan een afdaling van 12 km terug naar 500 meter en uiteindelijk de plek waar wij overnachten, Samos. De vergezichten zijn prachtig, de stilte overweldigend maar het is hard werken, eerst die berg op en er dan weer veilig vanaf. Ik reed 93 km.

Tot nu toe de zwaarste bergetappe die ik maakte maar waarschijnlijk ook de laatste. Vanaf nu gaat het alleen maar naar beneden tot ongeveer 250 meter, het niveau waarop Santiago ligt. Nu van hieruit nog ruim 100 km.

We zitten nu op het terras van ons appartement. Hebben lekker gegeten en gedronken en genieten nu weer van een prachtig uitzicht. Morgen en waarschijnlijk overmorgen het restant van de tocht en aankomst in Santiago.

Gérard Bosch

Geniet van je laatste kilometers en de aankomst. Top gedaan!

Wil

Hartstikke goed, Klaas,..?
Wat een prestatie, enorm !!!!
Dit is bijna volbracht, dat laatste stukkie.......
Komt helemaal goed, geniet ervan.....succes en sterkte samen ....!!

Ger

De laatste snelle afdaling naar Santiago, veilig gereden met zeer hoge snelheid, spannend man! Het einde in zicht, jouw taak aan Lena volbracht! Gefeliciteerd?

Annemarie

Wat zijn we ontzettend trots op jou! Ben zo benieuwd of je het vandaag heb gehaald, maar misschien beter morgen nog een kleine rit om op een mooie tijd in Santiago aan te komen. Wat heerlijk dat Gerard er is om je te helpen met alle huishoudelijke zaken er omheen.

Ans

Klaas wat een fantastische rit heb je gemaakt en met een hele mooie gedachte daar bij aan Lena, top man.

alie pronk

prachtig Klaas dat je het bijna volbracht hebt en bijzonder met je zoon erbij voor de laatste kilometers
en in gedachten bij Lena ook wij steken een kaarsje voor jullie op !!!!!! groete Alie P en Jan