klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 35 en laatste, Melide - Santiago de Compostela.

Het hotel in Melide lag aan de pelgrimsroute maar was niet geboekt. We hadden daarom de beschikking over 4 kamers, een keuken, een badkamer en een woonkamer. Mooi zoveel ruimte maar je troep raakt ook verspreid en dan verlies je het overzicht. Op een bepaald moment tegen de avond hield de stroom pelgrims op en maakte plaats voor ruiters. In kleine groepjes klotsten ze onder mijn slaapkamerraam door.

Na zelfs een ontbijt kon ik licht bepakt op weg naar mijn laatste bestemming, Santiago de Compostella. Mijn PA zorgde voor de troep, reuze handig. Voor mij werd het een korte trip, ongeveer 55 km. Goed weer, korte klimmetjes en lange afdalingen. Kortom een wandeletappe.

Santiago is een grote drukke stad bomvol toeristen. Bij aankomst voelde ik mij een beetje verloren in al die drukte na alles wat ik had meegemaakt. Ook om Gerard te vinden was lastig in de drukte. Uiteindelijk vonden wij elkaar voor de kathedraal van Santiago. Een emotioneel moment.

Toen op zoek naar het ontvangstcentrum voor pelgrims. Daar was alles prima geregeld,  bewaking voor de deur en vriendelijk werd ik de rij in gedirigeerd. Samen met andere pelgrims, ieder met zijn of haar verhaal gezellig babbelend in de rij wat ongeveer een half uur duurde, paspoort en Credential in de hand want dat moest. Later hoorde ik dat het met de rij reuze meeviel. Toen 10 balies, waarvan er één die op een scherm verscheen als je aan de beurt was. Achter de balie iemand die echt naar je wilde luisteren, waarom je de tocht had gemaakt en wat het met je had gedaan. Heel emotioneel. Een lieve dame bracht een glaasje water.

Toen alle stempels gecontroleerd waren kreeg ik twee prachtige documenten in het Latijn, zogenaamde compostulaten. Één voor de afstand die ik had afgelegd en één die ik mocht opdragen aan iemand. Aan Lena, dikke tranen, zo mooi. Toen eten, ik had sinds het ontbijt niets meer gehad. Op straat aan een tafeltje een heerlijke paella. Bij ons aan tafel kwam een vrijwilliger zitten van het opvangcentrum. En Noor, hij vertelde dat per dag zich 1000 tot 1500 zich meldden en dat de rij soms wel anderhalf uur lang was.

Toen zijn Gerard en ik naar de Sint Fraciscuskerk gegaan en hebben daar, ook uit naam van Kasper, een kaarsje aangestoken voor Lena. De kathedraal was gesloten wegens restauratie. Missie volbracht, een goed gevoel.

Toen zijn we nog naar Cabo Fisterra gereden, met de auto. Ik had dat ook nog op de fiets willen doen maar daar had ik geen tijd meer voor. Nog een dag 90 km. Het is mooi geweest. Daar nog wat rituelen uitgevoerd, lekker gegeten en in een prima hotel met zicht op de oceaan geslapen.

Zou ik de tocht nog eens willen maken? Het antwoord is nee, voor mijn gevoel doe je zoiets één keer in je leven. Ik ben trots en dankbaar dat mijn oude lijf en veerkrachtige geest dit heeft volbracht. Ik was vaak volstrekt aangewezen op mezelf en de omgeving waarin ik mij bevond. Prachtige natuur en landschappen doorkruist en door veel vriendelijke en hulpvaardige mensen geholpen, gevoed en verzorgd. Ook de steun van mijn volgers waardeer ik zeer. Soms had ik wel eens wat steun nodig, ook daarvoor mijn dank.

Nu rijd ik met Gerard met de auto terug. Mijn Trijn wat heb ik een ontiegelijk eind gefietst.

Adios.

Reacties

Reacties

Annemarie

Heel bij voor jou dat je het hebt volbracht!! Ik hoop dat het je heeft gebracht wat je hebt gehoopt. Je bent in ieder geval een prachtige ervaring rijker. Wij wensen jullie een veilige thuis reis. We zien elkaar snel weer! Heel erg trots op jou!

Selma Eveleens

Jee Klaas, ook ontroering bij het lezen van je laatste bericht. Wat een moedige en bijzondere reis was het. We hebben elke dag bij elk verslag met je meegeleefd.
Volbracht. Proficiat. Bewondering!

Willem nieuwland

Fantastisch Klaas je hebt je einddoel bereikt en je kunt trots zijn op jezelf dat je het volbracht heb we spreken je als je weer thuis bent goeie reis terug.
Groeten willem en lia

Raymond

Goedemorgen Buurman, ik heb met veel plezier, bewondering en respect elke dag je verhaal gevolgd, het zal bijna vreemd worden om morgen niet meer het mailtje te ontvangen met een nieuw verhaal. Heel bijzonder om hier deelgenoot van geweest te zijn waar voor mijn dank. Ik hoop van harte dat het jouw een bepaalde rust en voldoening geeft. Groet Raymond

Lea

Je hebt het volbracht Klaas.Diepe buiging voor jou.Wat een mooie verhalen heb je geschreven. Nu thuis eerst maar bijkomen.Hartelijke groet.

Marina

Hoi Klaas, en nu waarschijnlijk afkicken en mijmeren over alles wat je hebt meegemaakt! Ook je volgers moeten afkicken van de mooie verhalen.... ik mis ze..... Chapeau!! groeten Marina

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!