klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 13, Tours - Châtellerault

Nou die 100+ km's zijn het dus niet geworden maar het was wel een leuke rit onder veel betere omstandigheden. Eerst met zus en zwager uitgebreid ontbeten en toen werd het zo maar 10 uur voordat ik vertrok. Eerst bij de Lidl in Tours maar wat boodschappen gedaan voor onderweg. Drie lekkere broodjes, 10 plakken kaas en een pak jus d' Orange daar kom ik de dag wel weer mee door.

Bij de supermarkt ontmoette ik een leuk stel uit Friesland. Hij had de tocht vorig jaar na zijn pensionering willen doen maar is in Parijs gestrand met materiaalpech. Zijn versnellingsnaaf was kapot en gespecialiseerde fietsenmakers, zoals bij ons, vind je niet. Per dag kan je het aantal fietsers dat je tegenkomt op twee handen tellen. De reisgids adviseert daarom met zo simpel mogelijk materieel op pad te gaan. Ik houd mijn hard vast met mijn superbike.

Snel had ik de route weer opgepikt en vol verwachting keek ik uit naar al die kastelen en wijngaarden waar deze streek om bekend staat. Ik heb weer één kasteel gezien en wat kleinschalige wijnbouw. Mijn route is meer afgestemd op religieuze hoogtepunten en oude ruïnes. Misschien leuk om dat kastelengedoe nog eens in een volgende fietstocht te doen.

Opvallend waren de vele richtingbordjes die de weg naar Santiago aangeven. Niet altijd kwam de richting overeen met de routebeschrijving maar het maakt de boel wel makkelijker. In Veigné stond een bord 1447 km naar Santiago de Compostela. Nou dat schiet lekker op denk je dan als je al bijna 14 dagen onderweg bent. Vervolgens in Pussigny, een dorp 43 km verderop staat dat het nog maar 1295 km is. Dat is dus meters maken hier.

Het weer wordt beter. Vandaag de hele dag wind mee en veelvuldig de zon in het gezicht. De laatste 20 km in korte broek en korte mouwen gefietst. Uiteindelijk weer bij een Ibis Budget uitgekomen en weer een all you can eat Chinees geteisterd. Morgen misschien een bezoek aan Futuroscope een pretpark aanbevolen door zwager Bram. Past niet echt in het reisschema. We zullen zien.

Wil

Dat was een mooie interessante tocht. De dag begon natuurlijk met gezamenlijk ontbijten, gezellig voor je. Verder behoorlijk weer, ja als je wat ad fiets krijgt, maarKlaas een ding is zeker jij hebt een fiets die niet stuk gaat..lekker slapen
Mooie dag las ik zo en als ik je was, ging ik toch ff het pretpark in ....dat ligt natuurlijk ook aan het weer, en of je zin hebt..... ik hoop dat je weer een mooie dag morgen zult hebben

Wil

Klaas, ik wens je een heel mooie zondag, zonder “kleerscheuren”
Succes!!

Annemarie

Veel plezier in Futuroscope! Lekker weertje vandaag met een straf windje de goede kant op! Bon courage maar weer!

DOOK EN RIET

weer mooi verhaal wonen die zus en zwager daar of op de camping
wel fijn voor je!!! weermensen ontmoet uit Friesland
HOU je taai en smul van je broodjes en lekkere kaas gr Dook en RIET