klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 25, Pamplona - Logroño.

Pamplona, stad van de stierengevechten. Gisteren voornamelijk de buitenwijken van deze stad doorkruist op zoek naar het onderweg geboekte Ibis hotel. Aan het eind van de zoektocht was het hotel alleen te bereiken als ik een paar honderd meter over de vluchtstrook, van wat mij leek een snelweg, zou rijden. Dat maar gedaan. 's Avonds geen zin meer de stad nog in te gaan.

Inmiddels met routeboekje 3, het laatste, begonnen. Dat is in het begin niet echt duidelijk omdat meerdere routes bij elkaar komen, ik heb daarom het verlaten van Pamplona maar als uitgangspunt genomen. Het was prima fietsweer, de zon niet te fel, geen wind en een graadje of twintig. Eerste doel Puenta la Reina. Weer een stadje geheel in het teken van Sint Jacob. De kerk met prachtig interieur bekeken en aangesproken door een oudere heer die mij vroeg waar ik vandaan kwam. Op mijn antwoord, Nederland, vroeg hij of ik een "stempel" wilde. Natuurlijk wilde ik een stempel en ik heb mijn wisselgeld maar als donativo in het rieten mandje gedaan. Daarna over de 900 jaar oude boogbrug gelopen en ook deze op de foto gezet.

Vervolgens richting Estella. Ik ben nu niet meer alleen onderweg. De wandelaars hebben de overhand en ik denk dat zij op mooiere plekken uitkomen dan waar ik rijd. De wandelpaden zijn voor fietsers denk ik niet te berijden anders dan met een mountainbike. De bewegwijzering is prima en automobilisten worden zelfs regelmatig gewaarschuwd voor overstekende pelgrims. Het voetpad kruist vaak de provinciale N weg waar ik op rijd. Deze loopt weer parallel aan de A12, de snelweg. De weg loopt voornamelijk door de dalen tussen bergruggen dus met klimmen en dalen valt het wel mee.

Dan is het alweer een uur of één en dan heb ik nog geen 40 km gereden. Dat gaat bijna elke dag zo en dan ga je eens kijken waar je uit wilt komen, ook om op die dag weer een beetje in de buurt van die geplande 100 km uit te komen. In dit geval Logroño, de hoofdstad van de landstreek Rioja, bekend om z'n wijn. Eerst maar weer en hotel geboekt. Dat is ook altijd wel een drijfveer om je einddoel te bereiken al weet je niet wat je nog aan klimmetjes en slecht weer te wachten staat.

Dan maar weer flink op de pedalen en wonderlijk genoeg lukt het tot nu toe altijd het hotel te bereiken. Ik kijk dan niet naar het aantal km's te gaan maar naar de tijd. Meestal zo'n drie uur. Dat aftellen vind ik wel leuk. Vaak eten en drinken en gaan met die banaan. Nu onderweg zeer dreigende luchten boven de omringende bergen maar al met al heb ik een kwartiertje regen gehad. Even de stad Logroño door en het hotel snel gevonden. Een groot comfortabel hotel voor een nette prijs waar ik besloot twee nachten te boeken. Morgen een rustdag. Het lijf vraagt erom.

Reacties

Reacties

Lida Noordstrand

Wat lekker om een vrije dag te hebben Klaas. Voor de spieren is dat zeer hard nodig op z’ n tijd. Gelukkig is het weer wat beter om je heen. Hier in Nederland hebben we goed weer. Het begint een stuk aangenamer te worden omdat het wat warmer aan voelt. Iedereen is aan het beregenen want het is gortdroog. Het schiet al enorm op met je rit. Elke dag kom je dichter bij je einddoel. Wat zul je het missen straks. Straks is het gewoon even fietsen naar de bakker de slager en de supermarkt. Veel fietsplezier Klaas en denk om jezelf.

Willem nieuwland

Hoi Klaas
We genieten iedere dag van je mooie verslagen . Het grootste deel zit er nu op en je bent al begonnen aan boek drie . Dit laatste deel zal ook weer heel afwisselend zijn .
We hopen dat de weergoden je goed gezind zijn. En hoe is het met je zitvlak heb je daar nog last van? Nog veel fietsplezier de laatste weken.
Groetjes willem en Lia

Jorien

He lieve Klaas,
De laatste rust dag morgen en dan gaat Gerard bijna vertrekken om u op te halen. Het einde is in zicht. Gerard heeft er zin in.
Nog even paar honderd kilometer door trappen en dan heeft u toch een hele prestatie geleverd. Super trots zijn we op u en is iedereen om ons heen. Het is toch ook knap. Zo goed volgehouden. Valt allemaal niet mee. Maak er morgen een mooie dag van en succes de allerlaatste loodjes?? kus van ons en een heerlijke warme knuffel van linn en sepp. Die missen u wel hoor??

Wil

Lief van Jorien, ja inderdaad het schiet op Klaas, nog een klein stukkie, nou ja klein....
Gelukkig is het weer wat beter,
en misschien ga je het ook wel weer missen, ik wel, ik kijk er naar uit om je verslag te lezen, erg interessant, je schrijft het heel leuk, maar dat vinden wij allen leuk... vandaag je rustdag, wat wel nodig is, denk, en morgen er weer tegen aan..?? goede nacht Klaas!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!