klaas-naar-santiago-de-compostela.reismee.nl

Dag 10 en 11, Massy - Orleans - Blois

Dag 10, gisteren, zo moe dat ik maar een kort stukje heb geschreven. Vandaag een kortere rit gereden en lekker gegeten zodat ik nu weer even tijd en zin heb om wat te schrijven. Gisteren laat weg met regen. Massy, de zuidelijke voorstad van Parijs zag er een stuk vriendelijker en welvarender uit dan Aulnay sous Bois. Vlakbij het hotel was een groot plein waar kinderen uit allerlei culturen blij met elkaar speelden. Ook waren er veel eethuizen en kleine marktjes. Het was er een drukte van belang.

Ik was snel de stad uit en kwam weer op het platteland. In Longpont nog even een leuk oponthoud gehad omdat de plaatselijke fanfare voor een, mij onduidelijk feest wat speelde voor het stadhuis. Ook staat er een oude basiliek en een oude bakkerij met mooie gevelbeschildering. Van eten kwam weer niet veel tot ik in Étampes een bord zag richting Mcdonalds. Die leek mij uitgestorven terwijl aan de overkant, bij KFC meer te doen leek. Het was inmiddels 3 uur en had pas 50 km gereden. Ik moest er nog 85. Dan maar aan de gepaneerde kip en een grote Cola. Goed om weer wat suiker te tanken. Een goed besluit bleek later.

Dorpen na Étampes zijn deels in bezit genomen door Parijzenaars en zijn op weekdagen vrijwel onbewoond. Je ziet niemand op straat en alle winkels en cafés hebben de luiken dicht. In Mereville nog een oud badhuis voor pelgrims bezocht. Dat lag aan een riviertje met prachtig helder water waarin je de forellen mooi zag zwemmen.

Daarna volgde een hoogvlakte met één, 40 km lange weg die alleen maar langzaam omhoog leek te lopen. De wind woei hard over de hoogvlakte en ik had hem pal tegen. Hier maar even het hulpmotortje ingeschakeld anders was het geen doen. Op die weg drie zware regenbuien gehad. Je zag ze aankomen maar je kon nergens schuilen. In één bui heb ik een minuut of 5 met mijn rug in de wind gestaan. Fietsen ging niet meer. Mijn fietskleding en mijn fietstassen houden mij en mijn bagage gelukkig goed droog.

Vlak voor Orleans stuurde Google Maps mij een bos in. Eerst met een mooie asfaltweg, later een pruttig karrenspoor. Het werd al schemerig. Voor de zekerheid maar weer terug naar de hoofdweg. Om 22:00 uur was ik op het adres van het AirB&B appartement. Ik had de eigenaar al twee uur eerder laten weten dat het later werd. Ter plekke reageerde hij niet meer. Toen maar op een bankje in de stad via Booking.com een Ibis Budget gereserveerd. Toen moest ik nog 3 km naar dat hotel en dan zijn die km's lang en in het donker ziet de stad er heel anders uit. Om 23:00 was ik binnen. Veel app'jes kwamen al binnen van volgers die ongerust waren. Lief.


Dag 11, toch weer vroeg wakker maar nu van de honger. Had sinds gistermiddag, KFC, niets meer gegeten. Snel onder de douche en ik ben toen heel erg tekeer gegaan op het ontbijtbuffet. Lekker, veel koffie, croissants en andere heerlijkheden met dik boter en jam. Vleeswaren en kaas vind je niet.

Meteen een hotel besproken in Blois, een 65 km verderop. Eerst de stad Orleans in om daar wat rond te kijken. Je bent er nu toch. In de prachtige kathedraal een kaarsje aangestoken voor een overleden ex collega en later fijne buurtgenoot. Ook nog in een gele hesjes demonstratie terechtgekomen. Veel lawaai en van die rode- rokende vuurpotten. Mijn fiets met bepakking stond er naast geparkeerd. Die maar even ergens anders neergezet. Ook nog een stempel voor mijn Credential gescoord. Bij de hoge heren in Santiago mogen natuurlijk geen twijfels bestaan dat ik de tocht volgens de regels heb volbracht.

Daarna een prachtige rit langs de oevers van de Loire. Wel nog wat pap in de benen van gisteren. Veel vogels die mooi over het water scheren of op zandbanken zitten. In de bossen zingen ze het hoogste lied. Ruim 75 km gereden met alleen maar harde wind tegen, wisselend bewolkt met af en toe wat regen en koud, een graad of twaalf. Kortom een heerlijke tocht met aan het eind de kleinste hotelkamer die ik ooit heb gezien. Alles zit er in, het is schoon maar er is geen lift. Ook logeren er veel mannen die buiten op de galerij staan te roken of te telefoneren. Morgen meer.



Reacties

Reacties

Wil

Weer een mooi beschreven tocht, jammer die nare wind en regen...
Ikvind het bijzonder goed van je Klaas.....
Ik volg het helemaal, het lijkt voor mij een beetje vakantie, ik kan me ee in verplaatsen, vooral met je fotoserie!!!
Nog effies, je ontbijt, bakkie etc en verder.... have a good dat!!
Succes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!